zondag 10 april 2011

het verhaal van de zijden sjaal

Vorig bericht dateerde van februari.
Voilà, daarmee is bevestigd dat ik geen blogster ben.
Maar toch, ziehier het verhaal van de zijden sjaal, en dit speciaal voor mijn vriendinnen waar ik een workshop voor ga geven in mei.
Ik had een weekje "vrij", al is dat relatief, dat weekje werd volgepropt met vanalles en nog wat, en een van die dingen waren het creëren van nieuwe sjaals, ze zijn nog altijd in wording.

Stap 1: ga eens naar Gent, naar de gouden Pluym, en kies daar de zijden stof of kant en klare sjaals uit: zijde en linnen-weefsel, of zijden en viscose velours, of zijde en viscose satijn.  

Stap 2: Eenmaal thuis van die leuke uitstap dek je je tafel goed af, span de stof op, en ga dan je gang: beschilder met de vrije hand of met sjablonen de stof.  Daar waar je de pasta aanbrengt zal het plantaardige weefsel verdwijnen (vlas, viscose).




Stap 3: gebruik een haardroger en/of de wind om je sjaal te laten drogen


Stap 4: en nu strijken, de opgedroogde pasta wordt bruin


Heel plezierig!  Zo zie je al beter wat het zal worden.

Stap 5 is een geduldwerkje: zorgen dat de verbrande stof uit de stof geraakt: wrijven, krabben, in water wassen, en maar wrijven, wrijven, wrijven.... pffff.....

Stap 6 is mijn lievelingswerkje: verven!!!
Kleuren mixen matchen, zalig!  1 verfbad, dan krijg je ton sur ton; 2 verfbaden, eerst eentje voor de zijde, na de afkoeling eentje voor het linnen, of de viscose, dan kan je spelen met kleuren





Blauw en paars, blauw en aubergine, oranje en rood, turkoois en blauw.  Het heeft de nodige tijd gekost, maar alhier het resultaat:






En ze zijn nog niet klaar:

Wordt vervolgd .....

1 opmerking:

  1. Aha, leuk dat er weer een blogbericht is! En wat voor eentje!
    Heel mooi, die sjaals, ik kijk uit naar de volgende stap met de draadjes die klaar liggen ...

    BeantwoordenVerwijderen